Sicilië en Salerno

17 juli 2018 - Salerno, Italië

Maandag kwamen we aan in Messina (Sicilië). Vanaf daar met de bus naar Taormina. Wat een leuke plaats was dat en de weg er heen was al niet minder fraai. Draaien, keren, smalle weg. Ik zou niet graag buschauffeur willen zijn hierzo. Aldaar aangekomen ga je met een lift omhoog naar de stad zelf. Natuurlijk een aantal kerkjes bezocht en verder wat Romeinse oudheden zoals het schitterende Grieks-Romeinse theater. Deed een beetje denken aan Verona. En zoals gebruikelijk weer door wat achteraf steegjes lopen dwalen (en klimmen), een heerlijke crèpe met ijs op, en tot slot op een terrasje wachten op de bus. Taormina was zondermeer de moeite waard. Tijdens de terugweg kreeg de bus nog een aanrijding. Als je allebei op zo'n smalle weg niet wilt wachten is de kans groot dat je elkaar of iets raakt. En zo geschiedde. Onze bus heeft nu een paar mooie strepen aan de zijkant er bij. Bij terugkomst nog even kort Messina in geweest voor de kathedraal waarna het alweer tijd was om aan boord te gaan.

Dinsdag zaten wij in Salerno. Aangemeerd in een cargo port. Wat een godvergeten te....bende was het daar. Dat beloofde niet veel goeds, maar gelukkig verraste de stad ons positief. Geen Napels, maar wel een beetje die sfeer. Allereerst naar de Ill Giardino della Minerva geweest, een oude Romeinse tuin met een schitterend uitzicht. Om daar te komen weer veel trappen en omhoog lopende straten en in de smalle steegjes uitkijken dat je niet voor je sokken wordt gereden door de scooters. Na deze tuinen weer dalen richting de oude stad. Komen we bij een binnenpleintje met wat vertakkingen waar de muren onder de graffiti en schilderingen zaten. Zo gaaf. Verder naar het stadspark. Vanaf daar door de steegjes op weg naar de kathedraal. Mijn persoonlijke gids had zijn werk weer goed gedaan want hij stuurde mij ook nog de crypte in. Wat was dat mooi. Vanaf daar naar het aquaduct wat enigzins tegenviel. Een stukje over de boulevard, wat drinken en terug via de winkelstraat richting de steegjes in de oude stad met hier en daar nog een kerkje. En wat denk je, loopt hij gewoon van de ene kant van de stad naar de andere kant om nog even naar de graffiti te gaan. Wat een richtingsgevoel heeft die man! Daarna een late lunch. Eerste tent maar weggelopen, want het duurde en duurde maar. Met ons vertrokken er nog 6 klanten. Erg klantvriendelijk dus. De volgende tent was beter. Die wilden nog wel wat verdienen. Na de lunch was het alweer tijd om naar de boot te gaan. Op weg naar Barcelona.