Lima - Peru

29 augustus 2018 - Lima, Peru

Lima - Peru

De afgelopen 2 dagen waren wij in Peru. Bij het uitwerken van de reis kwam je op internet wel wat waarschuwingen tegen aangaande de veiligheid, maar bij vertrek uit Ecuador kregen we een brief van de captain over de veiligheid in Lima. Tsja, dat was best wel schrikken....

De eerste dag zaten we gelijk bij aankomst in de shuttle bus. Als je het haventerrein van Callao (een van de gevaarlijkste wijken in Lima) afrijdt begin je wel wat te begrijpen. Wat een armoedige en bouwvallige bende. De eerste de beste weg die we moesten hebben was nauwelijks begaanbaar vanwege voetbalgoals die op de weg stonden..... Er leven official ca 1 miljoen mensen in Callao, maar daadwerkelijk zo'n 3 miljoen. Velen op zoek naar werk in de haven waar ook maar beperkt werk is. Wat verder opviel? De ongelovelijke chaos op de weg, een 2 baans weg kan je makkelijk 4 banen van maken, overal staan straatverkopers tussen de auto's, taxi's in erbarmelijke staat en werkelijk elk kruispunt staat vast.

Aangekomen bij de mall komt er een mannetje naar binnen over dat je niet kan lopen ivm de grote afstand, de prijs voor de taxi (die mega hoog is daar) etc. We hadden al een tip gehad om door de mall te lopen en aan de andere kant een lokale taxi te nemen. Was dus bijna 70% goedkoper. Op naar Barranco, een wijk met veel Street-art, kunst etc, maar ook eentje waar men op de boot voor waarschuwde. Daar genoten van de sfeer, toch ook wat zijstraatjes genomen en vervolgens lopend naar het ca 4 km verderop gelegen Miraflores. Door een paar parken, het Parque d'Amor en geëindigd in een mall op de rotsen aan de Pacific Oceaan om wat te drinken. Daarna naar het Marriott hotel gelopen voor een betrouwbare taxi en op naar de Magic Fountains. Een park in de stad met 13 fonteinen en om kwart over 7 een (licht)show in het grootste fontein. Werkelijk prachtig. Daarna met dezelfde taxi terug naar de shuttle stop en terug naar de boot. En de rit 's avonds in Callao? Daar wil je inderdaad niet graag rondlopen. Wat er in de buurt van de haven liep zag er niet echt gezellig uit. Maar verder? Geen moment onveilig gevoeld. Gewoon de standaard voorzichtigheid in acht nemen die je in elke grote stad neemt.

Op dag 2 hadden we een tour geboekt bij de taxichauffeur van de 1e avond. Met nog 2 stelletjes in 2 taxi's. Met de shuttle naar de mall waar ze ons netjes stonden op te wachten. Vanaf daar naar de Inca ruïnes van Pachacamac. Ca 600 jaar oud en pas 10% is opgegraven. Erg indrukwekkend en overal uitleg van de lokale gids. Dat was de weg terug ook. Op de snelweg, waar het ook veel vast staat, straatverkopers met popcorn, drank etc. Straatartiesten die staan te dansen. Zie je dat in Nederland in de spits al op de A4 gebeuren? En dat allemaal om maar een paar cent te verdienen. Maar dan? Ik zit de hele weg om mij heen te kijken komt er een Suzuki Jeep naast ons rijden. Man uit het raam met een pistool op ons gericht. In plaats van weg te duiken zat ik in shock hem aan te staren. Ook onze chauffeur schrok wel. Vervolgens remt die  Suzuki af en gaat hij aan de andere kant naast ons rijden. Geeft gas, rijdt zo'n 25 meter voor ons slingerend van links naar rechts en rijdt plots naar rechts en verlaat de snelweg. Mijn hart zat in mijn keel en volgens mij duurde het een half uur voor mijn hartslag weer normaal was. Uiteindelijk kwamen we veilig in de historische stad. Parkeerplek zoeken en aan de wandel. Eerst naar de markt en vervolgens de Plaza Mayor en de kathedraal. Vooral het eerste stuk bij de markt was weer erg leuk.

Men ontraadt de mensen vaak om daar te komen, maar ook nu weer geen onveilig gevoel bij niemand van ons. Niemand die ons lastig viel en geen last van zakkenrollers. Ik heb zelfs in een cirkel nog staan dansen met een straatartiest onder applaus en gejoel van de Peruanen.

Prachtige kathedraal bezocht en vervolgens midden in een of andere processie optocht terecht gekomen die ons tevens opzadelde met een onaangename verrassing. De taxichauffeurs waren net hun auto's halen toen er een aantal straten werden afgesloten. Big problem. Uiteindelijk besloten we om een stuk te lopen naar straten waar het verkeer niet meer vast stond en daar hebben we 2 andere taxi's genomen naar de mall voor de shuttle bus. We hadden de anderen al betaald maar die bewezen hun eerlijkheid.

Eentje kwam netjes naar de shuttle stop om onze spullen te brengen. Perfecto! Hij kwam wel 70 minuten na ons aan, dus die heeft gewoon bijna 1,5 uur vast gestaan in de stad. Peru je hebt mn hart veroverd. Er is nog zoveel te zien en te doen.... Ik hoop hier snel nog een keer terug te komen! (Machu P staat hoog op mn bucketlist)

Op naar Easter Island!!!

2 september 2018
    Dansen met een straatartiest 🤣
  4. Ashley Aalbregt:
    4 september 2018
    Dat filmpje van jou mam dat je aan het swingen ben super leuk.
    Maar niet zulke cowboy verhalen hoor daar zitten wij niet op te wachten.... nog 17 nachtjes slapen en dannnnn