Lissabon

22 juli 2018 - Lisbon, Portugal

Vandaag was het de beurt aan Lissabon om opnieuw verkend te worden. De stad heeft wel wat, maar volgens Angelo is het net niet. Veel vuil op straat en een doordringende urine lucht in veel straten. Aan de andere kant ben ik wel heel erg gecharmeerd van de betegelde geveltjes. In allerlei kleuren. Oud, nieuw alles door elkaar!

We hebben eerst een stuk gelopen voor de bus Estrela om de schitterende basiliek te bezoeken. Vanaf daar lopend naar Prazeres om daar de begraafplaats te bekijken. Erg mooi, net een klein dorp met soms meer een huis dan een graf. Jammergenoeg  wordt de serene rust af en toe wreed verstoord door overkomende vliegtuigen. Vanaf de begraafplaats met tram 28 de toeristische route gedaan van het beginpunt, Prazeres, tot aan het eindpunt bij Largo M. Moniz. Blijft geweldig! Heuvel op en heuvel af, smalle straatjes en rijen wachtende mensen die niet in de overvolle tram paste (later op de boot hoorde van een stel dat ze 2 uur hadden staan wachten voordat ze er eindelijk in konden). Na deze tocht een fikse wandeling gedaan door de wijken Baixa, Chiado en een klein stukje van Bairro Alto en weer helemaal terug om af te sluiten bij de wijk met de vele Fado restaurants, Alfama.

Angelo heeft deels gelijk, maar ik heb toch weer veel moois gezien vandaag. Helaas kon ik hem (na onze ervaringen een aantal jaren geleden) met geen 10 paarden meer naar een Fado restaurant krijgen dus heb me, bij terugkomst op de boot, nog maar beholpen met een Fado show! Hoewel behelpen? Het was geweldig!! Ik hou van die dramatische muziek.

Nu zijn we op weg naar Southampton, dus zijn we vlakbij huis. We zijn inmiddels over de helft van de vakantie, maar we hebben (gelukkig) nog 8.5 week te gaan voordat we weer in Sydney zijn. Time flies when you are having fun.