Vakantie-liefde, manier van leven, vriendschappen en gevaar

19 september 2018 - Sydney, Australië

Na Auckland kwam het besef dat het voorbij was. Nog 3 zeedagen om Sydney te bereiken en naar huis te vliegen (of rijden). Geen vooruitzichten meer op nieuwe ontdekkingen, maar koffers inpakken. Het voorjaar gaat beginnen op het zuidelijke halfrond maar echt mooi weer was het niet de laatste dagen. Dan heb je dus plenty of time om de afgelopen 4 maanden te overdenken.

Een laatste reisverhaal over vakantieliefdes, ontstane en verloren vriendschappen, de manier van leven aan boord van een cruiseschip, de waarschuwingen voor gevaar en nog veel meer.

Op 17 mei vertrokken we naar Cairns om eerst bijna 3 weken in Australië door te brengen. De provincie Queensland en dan specifiek Cairns, maar nog meer Port Douglas zijn heerlijke plaatsen om te leven. In totaal 3 dagen gedoken in het Great Barrier Reef en weer iets van mijn bucketlist, voor de eerste keer in mijn leven zeeziek en een paar heerlijke dagen in de regenwouden. Het leven daar lijkt zo relaxed en niet zo gehaast. Vanaf Cairns naar Ayers Rock. Veel gelopen, overweldigend mooie rotsformaties in Kings Canyon en de Olga's. Een stop maken in een dorp waar slechts 1 gezin woont. Zoveel ruimte, zo weinig mensen en zo'n rust. Een volgende highlight die we van de lijst konden strepen. Vanaf Ayers Rock naar Sydney gevlogen en voorbereiden op de cruise. Hoofdzakelijk toiletartikelen in slaan voor de komende maanden.

Op 5 juni begon de wereld cruise. Dan zie je weer wat oude bekenden die 2 jaar geleden op de Pacific Circle cruise zaten. Je hebt al gauw aanspraak en dan hoor je dus de verhalen van mensen die ca 200 dagen per jaar op een cruiseschip zitten, niet willen vliegen, de dure bejaardenhuizen in Australië etc. Er zitten mensen bij die een cruise pakken naar Engeland. Daar niet verder kunnen dus maar een paar weken in Engeland rondtrekken dan een cruise naar New York nemen. Besluiten om op hun gemak met de trein naar LA te gaan, want daar vertrekt weer een cruise naar Australië. En waarom? Omdat ze die lange vliegreizen maar niets vinden. Dan leer je ook dat die lange cruises gewoon een manier van leven is. Er wordt voor je gewassen, gekookt en schoongemaakt. Heerlijk toch. In de ochtend ontbijten, uurtje tafeltennis, boek lezen, carpet bowlen (gewoon jeu de boules), lunchen, bridgen, drankje doen, uurtje slapen, avondeten, theater en naar bed. Veel wat ze thuis ook doen, maar dan op een schip. En dan nog veel meer van dit soort verhalen. Belangrijk is wel een zekere mate van discipline om te zorgen dat je niet tonnetje rond terug komt. Zeker de laatste 3 weken met veel zeedagen waren gevaarlijk. We zijn elke dag maar een kilometer of 4 gaan lopen op het dek. Voor Angje was het sowieso een goede trip. Ondanks de vakantie, overheerlijke desserts toch 12 kilo afgevallen. Zie je dat het helpt als je actiever bent!!

In je jonge jaren had je wel eens een vakantieliefde in Spanje of op de camping. Nou, hier aan boord kunnen die oudjes er ook wat van. De 63 jarige D. die voor het eerst een vriendin heeft. Probleem: zij ging er in Londen af en hij in New York. Tranendal. Of de 4 bejaarde single ladies die naarstig op zoek zijn naar een man. De 2 vriendinnen uit Darwin die gelijk beet hebben in de eerste week. De 2 vriendinnen ook die nu geen vriendinnen meer zijn. Goede tijden slechte tijden aan boord van de Sea Princess. De 70 jarige man die elke avond na de show zijn vrouw naar de hut brengt en dan zelf op jacht gaat. En dat 3 maanden lang totdat zijn vrouw het zat was. Een vrouw van 85 die 2 weken voor het einde van de cruise nog een man van ca 90 aan de haak slaat. Dan zie je ze handje in handje lopen (of schuifelen). Zo poepig. Je maakt wat mee aan boord. Ga je er een beetje in verdiepen en je kan zo een boek schrijven.

Mensen worden tijdens de cruise vrienden, sommige blijven dat, anderen zijn elkaar weer zat na een paar weken. De 2 zussen die niet met elkaar door de bocht gingen, het weer gaan proberen en dan gaat het toch weer fout aan het einde van de cruise. Rake klappen. Zo maar wat dingen die je zelf signaleert en waarschijnlijk is dat maar een minimaal iets.

Princess is echt Amerikaans. Veel waarschuwingen voor het gevaar in de steden, maar het is in de meeste steden hetzelfde. Alleen het op mij gerichte pistool in Lima was even een angst moment maar verder is er niets aan de hand als je je gezonde verstand gebruikt. Het grootste angst moment? De dag in Sri Lanka dat we door de zware regen en het verkeer te laat waren. Wat was ik bang dat de boot weg was. Ik heb hem zo zitten knijpen....... gelukkig hadden ze gewacht.

En verder? We hebben de marriage game show gewonnen. Af en toe wat shockerende antwoorden maar vooral veel lol. Gestart in Australië en via Indonesië, Sri Lanka, Oman, de Emiraten, Jordanië, Griekenland, Macedonië, Kroatië, Italië, Spanje, Portugal, Engeland, Ierland, Ijsland, Groenland, Canada, Amerika, Costa Rica, Ecuador, Peru, Chili, Pitcairn Eiland, Frans Polynesie, Nieuw Zeeland was vandaag in Sydney de cirkel rond. Opnieuw de constatering dat alcohol soms rare dingen doet met mensen. Veel gezien, veel gelachen, bijna 1000 sets getafeltennist en het besef dat we weer terug gaan naar het dagelijkse leven. De absolute hoogtepunten: duiken in het Great Barrier Reef, Ayers Rock, Peru, Groenland en het paardrijden in IJsland, maar eigenlijk waren het allemaal hoogtepunten.