Venetië en Ancona

14 juli 2018 - Ancona, Italië

Heerlijke dagen in Venetië gehad. De eerste dag eerst met de people mover naar Piazza Roma en vervolgens een fikse wandeling door de stad. Bruggetje op en bruggetje af. Via Rialto naar San Marco. Angelo nam af en toe achteraf straatjes om de drukte te ontwijken. Wat een geweldige stad is dit toch. Alleen veel te druk. Bij het San Marco plein is hij gaan zitten met de mededeling: "Ik zie je straks hier wel". Hij werd gek van de mensen die plotseling voor je stil gaan staan, Japanners die 4 dik naast elkaar lopen en een selfie stick in je gezicht duwen..... en ook nog denken dat jij er overheen kan vliegen want verwacht niet dat ze ook maar een centimeter opzij gaan. Daarna naar het favoriete Campo San Margharita. Een plein waar veel minder toeristen komen en veel lokale bewoners en studenten te zien zijn. Een pizza gegeten en daarna een "klein" ijsje. Nog wat boodschappen gedaan en via achteraf straatjes terug naar de people mover. Het was een flinke wandeling, maar zoals altijd weer genieten. Alleen de aankomst bij de haven terug was minder. Volgende keer nemen we een bootje vanuit Afrika. Dan kom je Italië makkelijker binnen. Vanaf de ingang van de haven 3 keer controle van je pasje en de laatste keer ook het paspoort. Welkom in de EU, maar dat mocht de pret niet drukken.

De 2e dag in Venetië was er weer eentje met een gouden randje en van kilometers maken off the beaten path. Vanaf de people mover langs het station en de wijk daar achter door struinen. Kerkje hier en kerkje daar en plotseling in een parkje terecht komen met opa's en oma's en de spelende kleinkinderen. Door de wijken Sacca di San Girolamo, San Alvise en Cannaregio. De, zoals Angje zegt, 020 wijk steeds rechts van ons latend. Wat een rust, weg van de toeristen. Koffie gedronken bij een lokaal tentje tussen wat schreeuwende Italianen (of is dat dubbelop?) en iedereen die langs loopt maakt een praatje met elkaar. Ze lijken elkaar allemaal te kennen. Top. Via Quartiere Grimani weer meer naar het iets drukkere deel tot aan Fondamente Nuevo. Daar de vaparetto genomen naar San Zaccaria (San Marco). Daar kom je de boot af en loop je de mensenmassa weer in. Verschrikkelijk, maar je moet wel als je wat wilt zien. Een andere route dan gisteren naar Accademia genomen en met de vaparetto richting de people mover zodat we ook nog onder de Rialto brug doorgingen. Afgestoffeerd kwamen we terug op de boot. Maar wat een geweldige stad!

Vandaag waren we in Ancona. Angelo verwoordde het juist. Het hoogtepunt van vandaag was vanochtend het wakker worden. Een wandeling door de stad en langs (of was het op zoek naar) de highlights. Ik heb ze niet gevonden. We begonnen met de forse klim naar het Piazzale Duomo voor de kathedraal. Niets bijzonders dus. Langs het Romeinse Amphi Theater het Parco del Cardeto in. Mooi uitzicht over de stad en de kustlijn. Vervolgens de afdaling slingerend door wat straatjes, nog wat kerkjes bezocht en uitkomend op de Piazza del Plebiscito. Leuk en gezellig pleintje met de mooiste kerk in mijn optiek. Vervolgens wat gedronken door de winkelstraten en een park geslenterd, een ijsje gegeten en maar op weg naar de boot. Stond daar een treintje te wachten die een tour door de stad doet. Slechts 5 euro en dat moest al voldoende zeggen. Maar ja, we moesten toch de tijd doden, dus let's go. Zelfde route als we deels gelopen hadden plus het kleine strandje en een monument. Thuis konden we al niet echt warm lopen van de Ancona reviews en ter plekke kwam daar geen verandering in. Op naar Sicilië.