Groenland........of toch niet?

2 augustus 2018 - Qaqortoq, Groenland

Vanmorgen liep onze wekker al heel vroeg af aangezien Nanortalik (Groenland) op het programma stond, alwaar we om 07.00 uur zouden aankomen. Dus om 5.45 uur stonden we op het dek genietend van het geweldige uitzicht :  fjorden, fraaie ijsbergen en ijsschotsen. Geen Antarctica, maar wel heel erg de moeite waard.

Maar toen......... De dienstdoende dek attendent wist ons te vertellen dat we niet naar Nanortalik zouden gaan maar naar Qaqortoq, een andere plaats in Groenland, die eigenlijk morgen op het programma stond. Vreemd want er waren geen officiële mededelingen gedaan. Dan maar eerst ontbijten. Na het ontbijt naar de frontoffice gelopen om te vragen hoe of wat maar zij konden ons ook niets vertellen. Daar kwamen we iemand van de cruise staf tegen en zij bevestigde inderdaad dat we op weg waren naar Qaqortoq vanwege de harde wind in Nanortalik. Alleen zei ze dat de beslissing net genomen was, terwijl wij het al een uur eerder wisten van een dek attendent. Vreemd! Inmiddels was het al 07.00 uur en inderdaad nog geen land in zicht. Wel stonden de mensen nietsvermoedend te wachten voor een tender ticket. Om 07.15 uur volgde uiteindelijk de verlossende uitleg van de captain, inderdaad vanwege de hele harde wind had hij besloten uit te wijken naar de plaats die voor morgen op het programma stond en hopelijk kunnen we dan morgen naar de plaats die voor vandaag op het programma stond. Nieuwe aankomsttijd werd trouwens rond 9.30 uur.

Terwijl ik op het dek aan het genieten was van het uitzicht stond Angelo in de rij voor een tender ticket, zodat we met de eerste tender van boord konden. En dat lukte. Uiteindelijk zetten we half 11 voet aan wal.

Qaqortoq, gelegen in het zuidwesten van Groenland. Wauw! Volgens mij nog geen 3000 inwoners (Inuits), gekleurde houten huisjes, een houten kerk, het stadsplein met zn fontein, door heel het dorp sculptures, de lokale vismarkt, prachtige velden bloeiende lupines en........ bergen met adembenemend uitzicht. Dat werd ons eerste doel! De berg beklimmen. Het enige minpuntje wat ik eigenlijk kan bedenken is dat er ongelofelijk veel brutale grote, dikke zwarte vliegen waren. Binnen 10 minuten had Ang er eentje ingeslikt en niet veel later haalde hij er eentje uit zn oor.

Het beklimmen van de berg was een uitdaging op zich. Rotsen, afgewisseld met beekjes en meertjes waardoor sommige stukken ook vrij zacht en drassig waren, maar..... we did it! En wat een adembenemend uitzicht. Verder door het dorp geslenterd, de kerk bezocht, naar het meer gelopen en de plaatselijke vismarkt bezocht. Daar kwamen net vissers binnen met een geslachte walvis. Die stukken zijn net lappen leer. Heel bijzonder! Daarna op het dorpsplein nog even genoten van de Inuits en het zonnetje.

Groenland. Een hele bijzondere ervaring. En dan te bedenken dat 85% van Groenland een ijskap is van soms wel 3 kilometer dik. Morgen meren we hopelijk aan in Nanortalik, zodat we nog meer van Groenland kunnen opsnuiven.  (De plaats die dus eigenlijk voor vandaag op de planning stond).

Helaas nog geen ijsberen gezien, haha

1. KARIN:
    7 augustus 2018