Nanortalik, Groenland. Ja of nee????

3 augustus 2018 - Qaqortoq, Groenland

Vandaag liep de wekker al om 5.30 uur af.  Zouden de weersomstandigheden vandaag goed genoeg zijn om Nanortalik aan te doen? Snel naar buiten en wauw.... wat een vredig gebeuren. Weinig wind, een opkomende zon, het spel van de wolken, rotsen, besneeuwde toppen en wederom ijsbergen en ijsschotsen. Wat is het leven toch mooi! Vanaf 06.00 uur moest de captain het schip tussen de rotsen door manoeuvreren om vlakbij Nanortalik te komen om voor anker te gaan. Hij heeft gisteren absoluut de juiste beslissing genomen!

Genietend op het dek zag ik plotseling water omhoog spuiten en dat betekent een walvis. Geweldig. Bijna glad water en dan een walvis zien rondzwemmen. Niet veel later zag ik ook nog 2 zeehondjes. Man, man, wat is het hier toch mooi! Na het ontbijt onze tendertickets gehaald en we konden gelijk de tender in! De tocht met de tender duurde iets langer als gisteren en uiteindelijk stapten we rond 09.00 uur op Nanortaliks grondgebied.

Wederom alleen maar gekleurde houten huisjes, maar authentieker als gisteren. Hele velden vol bloeiende boterbloemen en vaak hele kleine houten huisjes. Geen restaurants of koffieshops. geen winkelstraten en geen wifi. Wel 2 lokale supermarkten, een vismarkt (wederom met walvis) en een houten kerk met kroonluchters met echte kaarsen. Veel reflectie van de huizen en rotsen in het water. En een rust....... echt bizar. Het enige wat je hoorde waren verdwaalde medecruisers, vogels of zeehonden. Eerst het openluchtmuseum bezocht. Hier kon je echt de huisjes in en kreeg je een idee hoe het traditionele "Arctic" leven er uitzag.  Daarna via een klim over een rotspartij van de ene kant van het dorp naar de andere kant gelopen. Daar een begraafplaats bezocht. Geen grafstenen, maar witte kruizen met heel veel nepbloemen. Wat ons opviel was dat er heel veel mensen op jonge leeftijd gestorven zijn. Terug in het dorp heb ik nog een optreden van het plaatselijke koor bijgewoond en me tegoed gedaan aan de plaatselijke Greenlandic cake (een soort hard krentenbrood).

Het was wederom genieten vandaag. Zoals geschreven dit dorp doet authentieker aan. Angelo vond de natuur gisteren mooier. Ik weet het zo net nog niet. Koud was het wel met temperaturen variërend van 4 tot 10 graden. En wederom veel vliegen en muggen. De schade van gisteren? Zo'n 10 muggebulten op Angelo zn hoofd. Een voordeel als je kaal bent.... Alhoewel, hij vond dat niet echt een voordeel.

Mijn mama zou zeggen wat kan een mens nog meer verdragen! Op naar Canada!

1. Fam. Stolze:
    4 augustus 2018
    Geweldig. Dat je dat nog mee mag maken. Wij zijn er bijna bij.