Ierland

27 juli 2018 - Cork, Ierland

Gisteren zaten we in Ierland. Lucky us. Voor het eerst in 45 dagen hadden ze regen voorspeld. 's Ochtends met de trein van Cobh naar Cork. Van, volgens onze informatie, een Harry Potter platform, maar dat zag ik er niet vanaf. Vanaf daar lopend naar het busstation voor de rit naar Blarney Castle & Gardens. Wat een schitterend complex. Prachtige tuinen, zoals de Poison Gardens met onder andere canabis, een stenengedeelte met onder andere de witch stone, the wishing steps, pergola's vol bloemen, beelden en..... in het midden het kasteel.

Daar moesten we 1,5 uur in de rij staan om de Blarney steen te mogen kussen. Een of andere mythe zegt dat wanneer je de steen kust je zeer bespraakt wordt. Angje hield het na 15 minuten voor gezien. Achteraf maar goed ook, want de klim naar boven via de wenteltrap was op een bepaald punt niet echt breed. Je ging voetje voor voetje schuifelend naar boven dus had hij daar opgevouwen moeten staan. Boven aangekomen moest je gaan zitten, je achteruit laten vallen (wel goed vasthouden) en zo kon je de Blarney stone kussen and I did it!

Na de wandelingen door de parken terug richting bus, maar eerst even een doos fudge gekocht. Lopen we naar buiten begint het te regenen. Gelukkig waren we al vlakbij de bushalte dus de schade viel mee. Terug duurde ook weer een klein half uur voordat we in Cork aankwamen. Het regende nog steeds,  dus echt lekker was het niet met zo'n 15 graden. De Engelse markt bezocht en toen was Angelo het zat om nog verder in de regen te lopen. Wat gaan eten en drinken en naar de trein terug naar Cobh. Cobh is trouwens de laatste Port of call geweest van de Titanic in 1912.......

Ondertussen was het ook opgehouden met zachtjes regenen, maar we wilden toch nog wat van het dorp zien. Op naar de kathedraal bovenop een heuvel. Het water stroomde ons tegemoet. En de regenjassen? Die waren niet tegen zoveel water bestand. In de prachtige kathedraal ook even de schade opgenomen. Schoenen onder water en kleding doorweekt. Aangezien we toch al liepen te soppen zijn we maar gewoon verder gelopen. Zowel Cobh als Cork zijn hele leuke plaatsen maar niet met zoveel regen. Jammer, maar helaas. Doorweekt kwamen we terug op de boot waar we de hut helemaal vol hingen met doorweekte kleren.

Op naar Reijkjavik - IJsland waar de weersverwachting ook niet optimaal is.