New York - The other way and Chapman behind bars

15 augustus 2018 - New York City, Verenigde Staten

Gisteren kwamen we aan in New York. Pier 88 bij 48th street in Manhattan en gelukkig niet Brooklyn. De douane ging zo waar snel en om kwart over 8 stonden we buiten. Je loopt "zo" de stad in. Via 49th naar 7th Avenue voor de metro en de eerste kilometer heb je dan al gehad. Op weg naar wat verrassingen van Angje. In Long Island stapte we uit bij 30th Avenue en bij mij kwamen er steeds meer vraagtekens. Wat doe ik hier in godsnaam? Na een flinke tippel richting de East River kwamen uit bij Welling Court. Hier zag je het Welling Court Mural Project. Graffiti Art. In 1 woord: GEWELDIG. Daarna door naar het Socrates Sculpture Park aan Vernon Boulevard. Ik zag de humor er wel van in. De website was imponerender dan het park dus de geplande 1.5 uur werd een klein half uurtje.

Wel apart hoe hij dit weer heeft weten te vinden. Terug met de metro uitgestapt bij Central Park voor een wandeling aldaar. Via 5th en 6th Avenue langs onder andere Radio City, het Rockefeller Center, de vele foodtrucks terug richting boot. Aan de ene kant om wat te rusten maar ook omdat we de weersverwachting goed in de gaten hadden gehouden. Tegen 2 uur zou het tot 4 a 5 uur gaan regenen. Tegen half 2 waren we terug. En geregend heeft het. Wat begon met wat druppels en kleine buien ontaarde in een ware hoosbui van even over 3'en tot een uur of kwart over 4. Man man man, wat kwam daar een water naar beneden. Om 4 uur zaten we klaar om te gaan voor het avondeten en de musical. Wijselijk maar even gewacht tot het droog was. Bij het Hard Rock Cafe bij Times Square gegeten. Een mega ruige overigens. Daarna om 7 uur naar de musical Anastasia. Wat was die geweldig. Een super voorstelling. Even voor 10 uur stonden we weer buiten voor de avondwandeling in de omgeving van Times Square met al zijn neon reclame. Straatartiesten en duizenden mensen. Wat een gekkenhuis, maar wat leuk ook. Tot slot wat wezen drinken in een pub waarna we afgepeigerd op weg gingen naar de boot.

Vanochtend om half 8 er weer uit. Wat een nacht. Doodmoe was ik, maar ik kon niet in slaap komen. Gelukkig heeft Angje medelijden met me tov Karen HAHA. Een kort dagje omdat we om half 4 aan boord moesten zijn. Allereerst langs de Hudson rivier van 48 naar 34th street. Daar hebben we de High Line gelopen. Een traject van 2,4 km over een oud en hoger gelegen treinspoor waar men nu wandelpad en tuin van hebben gemaakt. Het 2e stuk was mooier dan het eerste maar je hebt overall wel een andere kijk op de stad. Ook al is het maar 10 a 20 meter boven de grond. Je komt uit bij 12th street en vanaf daar naar de Chelsea Market gelopen. Een oud pand omgebouwd tot markt. Supergaaf. Daarna op naar de metro en naar het 9/11 Memorial. Even rond gelopen om vervolgens de metro richting Uptown te nemen. Uitstappen bij 81st en Central Park in. Daar eerst een bezoek aan de Strawberry Fields. Bij aankomst was er net een persconferentie op de mozaïeke "Imagine" cirkel. TV ploegen en journalisten verdrongen elkaar. John Lennon fans gewapend met spandoeken in dikke rijen met uiteindelijk allemaal dezelfde boodschap: keep Chapman behind bars (Chapman vermoordde John Lennon in volgens mij 1981) en levenslang is ook echt levenslang. Give peace AND Justice a chance. Volgende week dient de 10e aanvraag voor vervroegde vrijlating. Daarna door Central Park geslenterd richting Columbus Circle om nogmaals naar Broadway te gaan. Het blijft fascinerend. En dan die mensenmassa. Doorgelopen tot 44th en toen terug naar de boot bij Pier 88. Het waren 2 heerlijke maar ook wel zware dagen. Over 2 dagen ruim 44000 stappen en ca 25 km gelopen. VAKANTIE!!!!

Op naar Charleston!

1. Fam. Stolze:
    16 augustus 2018
    Het traject van 2.4 km die tuin is ontworpen v.m. door een Nederlander nl. Piet Oudorf. Kunnen jullie alles nog verdragen...